Waardebepaling
Regelmatig wordt CompanyCure gevraagd om een onafhankelijke bedrijfswaardering uit te voeren voor MKB-ondernemingen.
Deze bedrijfswaardering gaat verder dan het toepassen van standaard vuistregels. Door toepassing van diverse waarderingsmethodieken kiest CompanyCure ervoor om de nadruk te leggen bij waarderingen op het toekomstige verdienvermogen van de onderneming. Voor een koper cruciaal.
De waarde van een onderneming is een subjectief begrip. Er bestaat geen algemeen geldende formule om de waarde van een onderneming te bepalen. Het unieke van bedrijven zorgt voor verschillende posities en situaties die van invloed zijn op het waarderingsresultaat.
Bij het toepassen van een waardering past CompanyCure niet zomaar alleen maar cijfers toe. Goed inzicht krijgen in en ván het bedrijf is cruciaal. Hoe presteert het bedrijf in de markt? Wat is de strategie? Wie zijn de sleutelfiguren van het bedrijf en wie zijn de belangrijkste opdrachtgevers? De jaarrekeningen en de interpretatie hiervan is één. Maar hoe ontwikkelt zich de branche? Welke specifieke producten en/of diensten worden verkocht? Hoe staat het bedrijf in de markt bekend? Hoe afhankelijk zijn de bedrijfsprestaties van de eigenaar? Kortom, een variatie aan punten die in de overweging meegenomen dienen te worden. Soms een complexe materie, waarbij een realistische onderbouwing van de waardering (mede) het succes van de verkoop moet zijn.
Als onafhankelijke specialist helpt CompanyCure graag bij het uitvoeren en opstellen van een gedegen waarderingsrapport.