Aanmelden nieuwsbrief

Overname? ‘Corona-proof is de norm’

‘Het kan allemaal nog lang duren met het Coronavirus. Er is duidelijk nog géén zicht op het einde. Financieel gezien kun je nog wel vet op het bot hebben, maar als jouw businessmodel niet Corona-proof is, dan kun je wellicht beter de stekker eruit trekken en andere wegen bewandelen. Vandaar de Corona Business Scan, die geeft je inzicht. Een soort vendor due diligence met een flinke dot Corona saus eroverheen,’ aldus Steven Corijn, overnameadviseur van CompanyCure Bedrijfsovername BV en tegenwoordig ook MaeS & Partners. Met de Corona Business Scan helpt Corijn ondernemers met bedrijfsovernameplannen die de dupe zijn van de Corona crisis.

 

 

‘Corona-proof' is de norm voor de komende tijd. Zeker ook in de bedrijfsovernamewereld, waar op dit moment de dealmaking sterk verminderd is. Het aanpassen en herinvesteren in je bestaand business model doe je naar mijn mening alleen maar als je in de (middel)lange termijn de overtuiging hebt dat je ontwikkeling en rendement met je bedrijf kunt maken. Ontwikkeling kun je breed zien, maar gezond rendement is nu eenmaal een randvoorwaarde voor gezond ondernemerschap. En meestal ook voor het slagen van overnamedeals. Ondernemers die nu voor de keuze staan om hun business model ‘Corona-proof’ te maken (dus reorganisatie), doen soms tegen beter weten in vergeefse moeite en verspillen veel geld en energie om een business weer rendabel proberen te maken. En dat moet je wel realistisch kunnen inschatten,’ benadrukt Corijn die met zijn jarenlange bedrijfskundige ervaring al vele ondernemers geholpen heeft.

Ook zou dit kansen kunnen opleveren voor de bedrijfsovernamemarkt. Corijn ziet dit wel in: ‘Iedere ondernemer is anders en heeft unieke kwaliteiten. Beschikt over verschillende netwerken en vaardigheden en het zou dus best kunnen dat als je als ondernemer niet meer in staat bent om je bedrijfsvoering rendabel te krijgen op basis van Corona-proofheid, maar dat andere ondernemers dit wel kunnen. Je kunt dan overwegen om toch nog je bedrijf te verkopen, voordat je eventueel failliet gaat. Voorwaarde is dan wel dat er bedrijfsmatige, toegevoegde waarde gecreëerd moet kunnen worden naar de koper toe, want anders heeft het voor de koper meestal geen zin. Hieruit kan dan synergie - en dus financiële en organisatorische voordelen - ontstaan.  Alleen dan is het zinvol.’

De Corona Business Scan helpt ondernemers inzicht te krijgen door scenario schetsing toe te passen. De scan wordt uitgevoerd vanuit verkopersoogpunt. 'Het is een helder 10 stappenplan. De scan heeft als belangrijke eerste stap een insteek richting de ondernemer zelf en zijn persoonlijke situatie. Daar ligt een belangrijke succesfactor. De vervolgstappen bieden inzicht en bepalen eigenlijk de toekomstbestendigheid van het bedrijf. Scenarioschetsing biedt dan uiteindelijk (nieuwe) mogelijkheden,’ geeft Corijn vastberaden aan.

Corijn heeft de Corona Business Scan volledig zelf ontwikkeld en past per individuele situatie maatwerk toe. 'Uiteindelijk is iedere situatie anders en dien je dus hier ook dan per situatie op in te spelen. Zie het dus als een soort vendor due diligence met een flinke dot Corona saus eroverheen. Want uiteindelijk zorgt het virus ervoor dat dit soort scans meer dan noodzakelijk zijn voor de toekomst van MKB bedrijven.'

Meer weten over de Corona Business Scan? Stuur dan een persoonlijke e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

logo-klCompanycure