Aanmelden nieuwsbrief

Overname? ‘Corona-proof is de norm’

Vrijdag 22 mei 2020

‘Je kunt nog wel vet op het bot hebben, maar als jouw businessmodel niet Corona-proof is, dan kun je wellicht beter de stekker eruit trekken en andere wegen bewandelen. Vandaar de Corona Business Scan, die geeft je inzicht. Een soort vendor due diligence met een flinke dot Corona saus eroverheen,’ aldus Steven Corijn, overnameadviseur van CompanyCure Bedrijfsovername BV en tegenwoordig ook MaeS & Partners. Met de introductie van de Corona Business Scan helpt Corijn ondernemers met bedrijfsovernameplannen die de dupe zijn van de Corona crisis.

Foto: Pré-Corona moment met ONL voorman Hans Biesheuvel

‘Corona-proof' is de norm voor de komende tijd. Zeker ook in de bedrijfsovernamewereld, waar op dit moment de dealmaking sterk verminderd is. Het aanpassen en herinvesteren in je bestaand business model doe je naar mijn mening alleen maar als je in de (middel)lange termijn de overtuiging hebt dat je ontwikkeling en rendement met je bedrijf kunt maken. Ontwikkeling kun je breed zien, maar gezond rendement is nu eenmaal een randvoorwaarde voor gezond ondernemerschap. En meestal ook voor het slagen van overnamedeals. Ondernemers die nu voor de keuze staan om hun business model ‘Corona-proof’ te maken (dus reorganisatie), doen soms tegen beter weten in vergeefse moeite en verspillen veel geld en energie om een business weer rendabel proberen te maken. En dat moet je wel realistisch kunnen inschatten,’ benadrukt Corijn die met zijn jarenlange bedrijfskundige ervaring al vele ondernemers geholpen heeft.

Ook zou dit kansen kunnen opleveren voor de bedrijfsovernamemarkt. Corijn ziet dit wel in: ‘Iedere ondernemer is anders en heeft unieke kwaliteiten. Beschikt over verschillende netwerken en vaardigheden en het zou dus best kunnen dat als je als ondernemer niet meer in staat bent om je bedrijfsvoering rendabel te krijgen op basis van Corona-proofheid, maar dat andere ondernemers dit wel kunnen. Je kunt dan overwegen om toch nog je bedrijf te verkopen, voordat je eventueel failliet gaat. Voorwaarde is dan wel dat er bedrijfsmatige, toegevoegde waarde gecreëerd moet kunnen worden naar de koper toe, want anders heeft het voor de koper meestal geen zin. Hieruit kan dan synergie - en dus financiële en organisatorische voordelen - ontstaan.  Alleen dan is het zinvol.’

De Corona Business Scan helpt ondernemers inzicht te krijgen door scenario schetsing toe te passen. De scan wordt uitgevoerd vanuit verkopersoogpunt. 'Het is een helder 10 stappenplan. De scan heeft als belangrijke eerste stap een insteek richting de ondernemer zelf en zijn persoonlijke situatie. Daar ligt een belangrijke succesfactor. De vervolgstappen bieden inzicht en bepalen eigenlijk de toekomstbestendigheid van het bedrijf. Scenarioschetsing biedt dan uiteindelijk (nieuwe) mogelijkheden,’ geeft Corijn vastberaden aan.

Corijn heeft de Corona Business Scan volledig zelf ontwikkeld en past per individuele situatie maatwerk toe. 'Uiteindelijk is iedere situatie anders en dien je dus hier ook dan per situatie op in te spelen. Zie het dus als een soort vendor due diligence met een flinke dot Corona saus eroverheen. Want uiteindelijk zorgt het virus ervoor dat dit soort scans meer dan noodzakelijk zijn voor de toekomst van MKB bedrijven.'

Meer weten over de Corona Business Scan? Stuur dan een persoonlijke e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Overnamemarkt: de Corona scan is geboren

Vorige maand schreef ik een artikel ( http://www.companycure.nl/index.php/nieuws/43-overnamemarkt-nu-even-niet) over de effecten van de Corona situatie op de overnamemarkt. Dit moest allemaal niet te lang duren. Inmiddels zijn we ruim een maand verder en ik kan u vertellen dat bij vele overnameadviseurs de dealflow is leeggezogen. Ja hoor, uiteraard zijn er hier en daar nog deals in de maak, maar in het algemeen is de onvoorspelbaarheid van het eindstation Corona nog te onzeker. Het stokt de markt voor het moment. Het is even niet anders…

De geboorte van de Corona scan…

De Corona scan is geboren…..Buiten alle bedreigingen om, levert zo’n situatie ook allerlei kansen op. Ook daarover had ik het in voorgaand artikel over dat er toch wel een nieuwe wereld is ontstaan. Allereerst is het merendeel van de dealflow dat nu even in de ijskast geparkeerd staat in het algemeen nog steeds toekomstige dealflow. Wel zal er tegen die tijd een ‘Corona scan’ toegepast worden, waarbij gekeken wordt naar de effecten van de onderhandelingsstatus van partijen. Per individuele situatie zal dit de dealmaking op een bepaalde manier beïnvloeden. Wat in het vat zit, verzuurt niet….

Kansen…

Voor diverse ondernemers die hun bedrijf wensen te verkopen op dit moment kan de huidige situatie ook een kans betekenen. Afhankelijk in welke branche actief, zijn er volop kansen voor gezonde bedrijven die hun business versterkt zien door de Coronasituatie en daardoor hun volumes zien stijgen, nu en in de toekomst. Ook hier kun je een Corona scan op los laten. Ik denk hierbij aan ondernemers die actief zijn in branches zoals de IT, de gezondheidszorg, farmaceutische industrie en specifieke technische productiebedrijven. Markten die potentie hebben en niet omvallen bij dergelijke crisissituaties. Bedrijven die het zwaar hebben, moeten uiteindelijk keuzes maken. Een mogelijkheid is om externe financierders of investeerders te laten toetreden. Voor bedrijven die op klappen staan, kan dit een oplossing bieden.

Bedrijven met veel vet op het bot en die de crisis goed doorstaan, kunnen op zoek zijn naar bestaande bedrijven om over te nemen. Afhankelijk van de situatie, levert dit kansen op. Want ook de ‘normale’ flow aan bedrijven die te koop komt te staan (denk bijv. aan ondernemers die richting pensioen gaan), zou hier en daar wel eens in een stroomversnelling kunnen komen. Daarbij is het bekend dat er op dit moment veel private equity (kapitaal) beschikbaar is op de markt. Investeringsmaatschappijen en/of participatiemaatschappijen blijven op de loer liggen naar in de bodem gezonde bedrijven. Of juist maatschappijen die instappen op het moment van bijna-ondergaan.

Kortom, beste mensen. Volop kansen in de overnamemarkt. Zorg dat je de Corona scan implementeer en zoek en vind nieuwe kansen. Stay healthy en veel succes!

Meer weten over de Corona scan en/of overnamekansen? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Steven Corijn - CompanyCure Bedrijfsovername BV

Overnameadviseur

Overnamemarkt: nu even niet….

Dat het MKB in de greep is van het Corona virus, zet de bedrijfsovernamemarkt op de rem. Dat is de constatering van overnameadviseur Steven Corijn, eigenaar van CompanyCure Bedrijfsovername. ‘Het effect van het Corona virus is er al, de eerste klappen worden uitgedeeld en de onbeheersbaarheid zorgt voor een domper op de bedrijfsovernamemarkt.’

Kapers op de kust in nieuw speelveld?

‘Wij krijgen veel vragen en sparren veel met ondernemers over de huidige situatie. Het is geen hogere wiskunde om te beseffen dat er economische, zware tijden zijn aangebroken. Voor de één meer dan voor de ander,’ verklaart Corijn die reeds twaalf jaar in de overnamebranche actief is. Eenduidige antwoorden op vraagstukken zijn er nog niet. Corijn hoopt dit wel binnenkort: ‘Als het onderwerp vertrouwen in het spel is, dan ontstaat in het algemeen onzekerheid in de investeringsaanpak van zowel mens als bedrijf. Iedereen hoopt op een snelle beheersbaarheid van het virus. Dat zou enige rust en herstel met zich kunnen meebrengen. Diverse markten zouden zich dan snel kunnen herpakken. Maar of dit reëel is? Als je bedrijf zwaar de dupe is van het Corona-effect, dan zie ik een geplande overname in de ijskast terechtkomen. Aan de andere kant ontstaat, naar verwachting, weer een ander speelveld door de nieuwe wereld die ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan faillissementssituaties. Die kunnen in een ander perspectief komen te staan. Als een bedrijf financieel ten onder gaat, hoeft dat nog niet te betekenen dat de betreffende markt waar het bedrijf in actief is niet voldoende interessant is. Dan zullen er toch weer diverse kapers op de kust zijn. Kan een buitenkansje zijn voor sommige kopers. Strategisch komt alles weer in een ander perspectief te staan.’

Lees meer

logo-klCompanycure